lørdag den 24. oktober 2015


Sophienholms Dahlia

I går eftermiddag efter en hel undervisningsdag på skolebænken gik et af mine meget gamle ønsker i opfyldelse nemlig at besøge parken omkring Sophienholm, og selvfølgelig skulle det være medens dahliaerne blomstrer.


Den dahlia er da anderledes - jeg mener at have læst, at CD har skrevet, at denne dahlia kommer i Bilka til næste år ?
 
Den valgte eftermiddag kunne simpelthen ikke være bedre, for endelig skinnede solen, og jeg og mine to studiekammerater/dejlige kolleger var forbi på vej hjem, lige på det tidspunkt hvor de sidste stråler skinnede ned gennem grenene og de smukke smukke efterårsblade, hvilket var et meget betagende syn.
 
 
 
 



 
 
Dahliaerne er selvfølgelig på det sidste, men der er stadig et væld af blomster i dem, og et besøg der ude på Sophienholm kan KUN anbefales, inden kong frost udsletter det hele – jeg tror nu også, det vil være et fantastisk sted at gå en tur en vinterdag i sne eller rimfrost det var i hvert fald min tanke da jeg gik rundt der ude.
 
 
 
 
 
 
 
'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Drivhuset var også åbent, så der kiggede vi selvfølgelig også ind, og der stod bl.a. en Blå Blyrod som jeg bare faldt på halen over, for det var jo præcis den jeg ville havde købt med hjem fra Holland i sommer, hvilket jeg desværre ikke nåede inden den var solgt til anden side, og faktisk vidste jeg heller ikke at denne plante hed en blå blyrod, men det fandt jeg jo så ud af i går ;0) Måske man kan finde den til salg i DK ??? Det kunne være spændende hvis nogen ved noget om det ???
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Det venstre billede blev desværre ikke så godt da det blæste en helt del hvilket drillede mig, men billedet kom alligevel med her, da jeg aldrig har set en fuchsia med så små blomster.
 
 
 
 
 
 

 


 

God Weekend !

17 kommentarer:

  1. Hej Anita.Smukke-smukke billeder fra et af mine absolutte ynglingssteder.
    Kommer der jævnligt...................men har desværre ikke været og se de dejlige dahlia.
    Måske jeg kan nå det endnu.
    Sofienholm er altid værd at besøge på alle tider af året.Godt at du gav dig tid til en tur i parken.
    Også en rigtig dejlig weekend til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Glæder mig at det netop er dig der skriver at jeg har inspireret dig til at tage til Sophienholm inden frost (sådan læser jeg det) - for jeg havde jo lidt "dårlig samvittighed" over at lægge disse billeder på og ikke dem jeg havde lovet dig fra Piemonte :0) Men de kommer Jette.
      God aften.
      Knus
      Anita

      Slet
  2. Ja, der er dejligt omkring Sophienholm hele året rundt! Jeg er vokset op i nærheden og er kommet der meget, og jeg kan, som du, kun anbefale stedet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg kan rigtig godt forestille mig at det må være dejligt at bo i nærheden af et så fantastisk sted og dermed kunne følge årets gang der.
      Dejligt sted som jeg helt klart vil prioriterer at komme forbi også på andre tider af året.
      Fortsat god weekend.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  3. Godt du nåede en tur til Sophienholm, det ser ud til at være et dejligt sted. Skønne dahliaer du viser, jeg kan se, at de skriver de har blyrod ved Plantetorvet, ellers ser det ikke ud til at, der er nogen, der har den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er jeg virkelig også glad for - og så i sådan et dejligt vejr, det var da bare helt fantastisk.
      Neeej hvor lyder det godt at jeg kan få blyrod ved Plantetorvet, tusinde tak for info. jeg vil helt klart bestille en plante til foråret :0)
      Fortsat god weekend.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  4. Hvor var det godt at du nåede forbi Sophienholm inden frosten. Den øverste Dahlia har jeg haft i år og vil bestemt anbefale den. Jeg har ikke navnet på den, men kan finde det.
    Det var skønt solskin igår, så det kunne du næsten ikke ønske bedre på den tur:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg er virkelig også glad for at jeg nåede det, det havde jeg faktisk ikke regnet med - men heldigvis lader frosten vente på sig, og det må for mig også godt vare lidt endnu inden den sætter ind.
      Navnet på den dahlia må du meget gerne finde til mig ved lejlighed, jeg troede ikke den var i handlen i DK endnu, men jeg kan jo så regne ud, at du må have fundet den på Aldershvile Planteskole ?
      Lisbeth jeg er MEGET interesseret i en dagpragtstjernen - skriver til dig via mail, men jeg var desværre syg da du skrev og kunne derfor ikke aftale nærmere - vi må skrives ved.
      Fortsat god weekend.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  5. Ett fint ställe och fantastiska Dahlior. Det finns så otroligt många fina färger och former.
    Ha en fin söndag!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja det kan være rigtig svært at vælge hvilke man skal købe, når man står på planteskolen om foråret og kigger på alle disse dahliaknolde med billeder vedhæftet hvor det ene er flottere end det andet.
      God dag til dig.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  6. Vores børn er begge to flyttet væk fra København, så vi kommer ikke ret tit derover nu. Sophienholm ser ellers ud til at være et besøg værd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det er virkelig et besøg værd og et sted at huske på hvis lejligheden byder sig.
      God dag.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  7. Sikke nogle skønne billeder du har taget, Anita! Jeg elsker den park og kommer i den flere gange hver sommer. Jeg må bestemt også se de flotte dahliaer, inden frosten kommer.

    SvarSlet
  8. Hej Madame
    Ja det skal du gøre, det vil glæde mig rigtig meget hvis mine billeder har givet dig inspiration til sådan en tur.
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
  9. Hei!
    Fantastiske bilder du har tatt av dahliaer. Jeg liker dem så godt. Det må ha vært ganske spesielt å gå rundt å se disse fargesterke blomstene i fargesterke omgivelser.
    Et vakkert sted.
    Ha det så godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det var VIRKELIG en DEJLIG oplevelse at besøge Sophienholm, vi var helt "høje" da vi tog der fra.
      God dag.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  10. Hei!
    Fantastiske bilder du har tatt av dahliaer. Jeg liker dem så godt. Det må ha vært ganske spesielt å gå rundt å se disse fargesterke blomstene i fargesterke omgivelser.
    Et vakkert sted.
    Ha det så godt! Anne

    SvarSlet