tirsdag den 9. februar 2016


Foråret er på vej, vi har været ude på årets første havearbejde.

Det er da bare livsbekræftende, at de små vækster er begyndt at vågne fra deres vintersøvn, og bla vintergækkerne har virkelig ”rykket” de seneste dage.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Den lille buksbomhæk er også begyndt at skyde friske nye skud.
 
 
Vi har brugt noget tid på at samle blade sammen rundt om i hjørner og kroge, og har også opstammet en koreagran som efterhånden fyldte halvdelen af vores terrasse, lige som min mand har gravet en tuja op, som vi havde klippet i kugleform, men som desværre var gået ud i midten. Vi håbede, den kugleformede tuja vil blive dækket af de skud der kommer fra siderne, hvilket dog ikke skete, så vi så ingen anden udvej end at grave den op.
Ved siden af koreagranen har vi en gran som pga lysmangel, er brun på den side der vender ind mod koreagranen, hvilket ville blive synligt hvis vi valgte at opstammede koreagranen, og det gav nogen overvejelse, da vi skulle tage beslutningen. Nu er beslutningen taget, og projektet ført ud i livet så vi tænker at finde noget klatrende, der kan kravle op, og dække det brune stykke. Vi har ikke besluttet os for, hvad det skal være vi planter op af granen, så gode ideer modtages med kyshånd.
Som det ses står granen med den brune side lidt længere nede af skrænten.
Vi er også meget i tvivl om der skal plantes noget nyt stedsegrønt der hvor kugletujaen stod, eller om vi i stedet skal placere et lille spejlbassin på stedet, eller alternativt vil det selvfølgelig altid være fint med stauder. Så her er gode ideer også mere end velkommen – der er blot de bindinger, at bedet er med hvide stauder, og det lille stykke jord ligger lige foran vores gulv til loft vinduer i alrum, så det er et sted vi stort set ser ud på hele dagen og jo også hele året rundt.
 
Det er her over den runde tuja stod.
 

10 kommentarer:

  1. Hei!
    Det er vår hos deg. Vakreste snøklokker som titter opp. Her kan jeg så vidt skimte dem. Men de kommer med våren. Anne

    SvarSlet
  2. Altså....jeg vil jo til hver en tid anbefale clematis som klatreplante.l Der finde clematis til alle formål og i næsten alle størrelser.
    Kig evt. hos Westphal Clematis - de har et kæmpeudvalg, er ret billige og planterne er af god kvalitet.
    (Nu lød det næsten som om jeg er ansat af Westphal - det er jeg ikke, jeg er bare meget begejstret for stedet. Har både købt online og direkte hos dem og servicen er tiptop)

    SvarSlet
  3. Hej Anita,
    Fine billeder af Vintergækkerne. Her er de ikke helt så langt fremme.
    Hvad du skal plante under den opstammede gran kan være mange ting. Jeg tænkte faktisk måske ikke noget der klatrede. Måske noget stedsegrønt lidt tørketålende sådan 30 -50cm højt. Euforbia er meget fine eller en slags græs? Det er lidt svært med Clematis at få dækket det brune måske?
    Spændende hvad du vælger- Spejlsbassin oppe i dit bed vil da være flot. Så kan du både se ud på søen og få hilmlen ned på jorden ved at se i bassinet.

    SvarSlet
  4. Det letter virkelig at I løftede grantræet og en god ide at plante en klatrer til at dække for det brune på den anden. Jeg har aldrig haft succes med klematis under en gran fordi der er så tørt nedenunder, men jeg har nok ikke været så konsekvent i udvælgelsen af type og derfor valgt forkert..
    Spændende hvad du vælger nedenunder, der bliver måske både plads til nogle formklippede og et kar med vand?

    SvarSlet
  5. Dine små collager emmer virkelig af forår. Noget af det sværeste er at forholde sig til træer, som er blevet for store til deres placering. Lur mig, om I ikke ender med også at fælde granen med den brune side. Til jeres terrassebed vil jeg foreslå den hvide peberbusk (daphne mezereum album). Den blomstrer i vintermånederne og dufter skønt og vokser langsomt. Jeg tror Lønbæk Planteskole har den vist, og den er nok kun en lille pind til at begynde med.

    SvarSlet
  6. Kære Anita Dejligt at se alt det der er på vej op hos dig. Man bliver helt i forårsstemning. Jeg synes, at det ser flot ud at i har stammet op. Det giver en lethed. Hvad med af plante 3 forskellige klematis type 1,2 og 3.? F.eks med Montana rubens den er skøn. Eller kaprifolier, de er heldigvis på vej tilbage, med deres skønne duft.
    Et spejlbassin ville da være helt vidunderligt at kigge ud på, måske med noget løv ved siden af der skifter farve. Knus Tina
    -

    SvarSlet
  7. Hej Anita.Dejlige billeder med lidt forårsblomster.......dem nyder jeg hos dig for jeg er ramt af en ordentlig omgang forkølelse med hoste.Så det bliver ikke til noget i haven.Og er da heller ikke helt færdig med min stue.
    Godt at i fik opstammet den store gran.Det letter lidt på det store træ.Tina foreslår tre forskellige klematis.........det synes jeg lyder som en god ide.Men også en stor flot græs kunne være em muglighed.
    Det sidste billeder med de store flotte sten synes jeg ikke lige jeg har set før.Er det der du vil have et spejlbassin ?
    Jeg er jo meget glad for mit........der både kan ses fra mit arbejdsværelse og min udestue.
    Er spændt på at se hvad du finder ud af.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
  8. Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag Mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningsgivaren som hjälpt mig med mitt eget problem. Email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) Kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      Genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Slet